Key Merchandise
BINK36 Key Merchandise B.V.

Onze producten terug zien op straat maakt dit dankbaar werk

Van shirts tot sleutelhangers tot aan complete kroegaankleding. Key Merchandise maakt merchandise in de breedste zin van het woord. Juriaan Houdijk, oprichter en eigenaar, heeft in de 11 jaar al heel wat producten voorbij zien komen. Geen verzoek is hem daarom te gek.

Goede arbeidsomstandigheden

“Aanvankelijk zijn mijn compagnon Michael Moen en ik begonnen met merchandise voor bierbrouwerijen in Nederland en België. Dat is steeds verder uitgegroeid. Key Merchandise bestaat nu uit een team van 15 personen, waaronder 4 designers en een team in China.”

“Iedereen die werkt aan het produceren van onze spullen, moet dat kunnen doen onder normale arbeidsomstandigheden”, vindt Juriaan. “Daarom voert ons inkoopkantoor in China altijd kwaliteitscontroles uit op producties en onderhouden de medewerkers daar nauw contact met de fabrikanten.”

Producten van kwaliteit

“Wij willen bovendien niet milieubelastend bezig zijn. Het is een lastige markt wat dat betreft,” geeft Juriaan toe, “met merchandise maken we in feite items die niet écht nodig zijn. We bakken immers geen brood. Juist daarom vinden we het belangrijk om goede materialen te gebruiken. Dat geldt ook voor verpakkingsmateriaal. Dat is niet altijd makkelijk, omdat klanten vaak niet voor het meest milieuvriendelijke willen betalen. Daarin vinden we gelukkig vaak een middenweg.”

The Dutchies

Sinds twee jaar heeft Key Merchandise een eigen souvenirlijn. Hoe is die ontstaan?

“Omdat in souvenirwinkels vaak hapsnap producten te koop zijn, wilden wij een concept ontwikkelen met leuke én kwalitatief goede producten. The Dutchies is een souvenirlijn bestaande uit tassen, sleutelhangers, magneten, mokken, … gebaseerd op unieke Hollandse figuurtjes. We hebben allerlei karakters bedacht op basis van thema’s zoals kunst, sport, muziek en geschiedenis. Verzin het maar, en wij kunnen een thema omzetten in een eigen verhaal en een bijbehorend karakter. The Dutchies kunnen we ook lokaal inzetten, zo hebben we bijvoorbeeld ‘de kaasdrager’, uniek voor Alkmaar.”

Het doel

“Wie aan Nederland denkt, denkt aan The Dutchies. Dat is ons grote doel! Onze producten worden al in 50 souvenirwinkels, VVV kantoren en museumshops verkocht. Via onze website iloveholland.com zijn The Dutchies ook online te koop. Onze producten terug zien op straat maakt dit dankbaar werk.”

“Om The Dutchies meer te laten leven onder het publiek, maken we animaties en hebben we levensgrote poppen om mee rond te lopen. Zo komen we steeds dichter bij ons doel.”

BINK36

Hoe bevalt het werken in BINK36?

“Binnen BINK36 hebben we al veel leuke samenwerkingen gehad”, vertelt Juriaan. “In dit gebouw hoef je het niet ver te zoeken, er is veel expertise en creativiteit binnen handbereik.”

“Jaarlijks hebben we nog altijd een etentje met de oude groep die twaalf jaar geleden in dezelfde gang een kantoor had. Initiatieven om elkaar te ontmoeten binnen BINK36 juich ik erg toe! Zo heb ik ook de NLP lunch and learn sessies bijgewoond, een initiatief van Studio Nelson. Dat vind ik interessant, en het is leuk om andere BINK’ers te ontmoeten.”

Ontvang de nieuwsbrief

Iedere maand de beste verhalen uit BINK36!